Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen:
http://doi.org/10.25358/openscience-6985
Autoren: | Aschauer, Dominik F. Eppler, Jens-Bastian Ewig, Luke Chambers, Anna R. Pokorny, Christoph Kaschube, Matthias Rumpel, Simon |
Titel: | Learning-induced biases in the ongoing dynamics of sensory representations predict stimulus generalization |
Online-Publikationsdatum: | 20-Dez-2022 |
Erscheinungsdatum: | 2022 |
Sprache des Dokuments: | Englisch |
Zusammenfassung/Abstract: | Sensory stimuli have long been thought to be represented in the brain as activity patterns of specific neuronal assemblies. However, we still know relatively little about the long-term dynamics of sensory representations. Using chronic in vivo calcium imaging in the mouse auditory cortex, we find that sensory representations undergo continuous recombination, even under behaviorally stable conditions. Auditory cued fear conditioning introduces a bias into these ongoing dynamics, resulting in a long-lasting increase in the number of stimuli activating the same subset of neurons. This plasticity is specific for stimuli sharing representational similarity to the conditioned sound prior to conditioning and predicts behaviorally observed stimulus generalization. Our findings demonstrate that learning-induced plasticity leading to a representational linkage between the conditioned stimulus and non-conditioned stimuli weaves into ongoing dynamics of the brain rather than acting on an otherwise static substrate. |
DDC-Sachgruppe: | 570 Biowissenschaften 570 Life sciences 610 Medizin 610 Medical sciences |
Veröffentlichende Institution: | Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
Organisationseinheit: | FB 04 Medizin |
Veröffentlichungsort: | Mainz |
ROR: | https://ror.org/023b0x485 |
DOI: | http://doi.org/10.25358/openscience-6985 |
Version: | Published version |
Publikationstyp: | Zeitschriftenaufsatz |
Weitere Angaben zur Dokumentart: | Scientific article |
Nutzungsrechte: | CC BY-NC-ND |
Informationen zu den Nutzungsrechten: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
Zeitschrift: | Cell reports 38 6 |
Seitenzahl oder Artikelnummer: | 110340 |
Verlag: | Cell Press |
Verlagsort: | Maryland Heights, MO |
Erscheinungsdatum: | 2022 |
ISSN: | 2211-1247 |
URL der Originalveröffentlichung: | https://doi.org/10.1016/j.celrep.2022.110340 |
DOI der Originalveröffentlichung: | 10.1016/j.celrep.2022.110340 |
Enthalten in den Sammlungen: | DFG-491381577-G |
Dateien zu dieser Ressource:
Datei | Beschreibung | Größe | Format | ||
---|---|---|---|---|---|
learninginduced_biases_in_the-20220517110341118.pdf | 4.92 MB | Adobe PDF | Öffnen/Anzeigen |