Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://doi.org/10.25358/openscience-6985
Autoren: Aschauer, Dominik F.
Eppler, Jens-Bastian
Ewig, Luke
Chambers, Anna R.
Pokorny, Christoph
Kaschube, Matthias
Rumpel, Simon
Titel: Learning-induced biases in the ongoing dynamics of sensory representations predict stimulus generalization
Online-Publikationsdatum: 20-Dez-2022
Erscheinungsdatum: 2022
Sprache des Dokuments: Englisch
Zusammenfassung/Abstract: Sensory stimuli have long been thought to be represented in the brain as activity patterns of specific neuronal assemblies. However, we still know relatively little about the long-term dynamics of sensory representations. Using chronic in vivo calcium imaging in the mouse auditory cortex, we find that sensory representations undergo continuous recombination, even under behaviorally stable conditions. Auditory cued fear conditioning introduces a bias into these ongoing dynamics, resulting in a long-lasting increase in the number of stimuli activating the same subset of neurons. This plasticity is specific for stimuli sharing representational similarity to the conditioned sound prior to conditioning and predicts behaviorally observed stimulus generalization. Our findings demonstrate that learning-induced plasticity leading to a representational linkage between the conditioned stimulus and non-conditioned stimuli weaves into ongoing dynamics of the brain rather than acting on an otherwise static substrate.
DDC-Sachgruppe: 570 Biowissenschaften
570 Life sciences
610 Medizin
610 Medical sciences
Veröffentlichende Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Organisationseinheit: FB 04 Medizin
Veröffentlichungsort: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-6985
Version: Published version
Publikationstyp: Zeitschriftenaufsatz
Weitere Angaben zur Dokumentart: Scientific article
Nutzungsrechte: CC BY-NC-ND
Informationen zu den Nutzungsrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Zeitschrift: Cell reports
38
6
Seitenzahl oder Artikelnummer: 110340
Verlag: Cell Press
Verlagsort: Maryland Heights, MO
Erscheinungsdatum: 2022
ISSN: 2211-1247
URL der Originalveröffentlichung: https://doi.org/10.1016/j.celrep.2022.110340
DOI der Originalveröffentlichung: 10.1016/j.celrep.2022.110340
Enthalten in den Sammlungen:DFG-491381577-G

Dateien zu dieser Ressource:
  Datei Beschreibung GrößeFormat
Miniaturbild
learninginduced_biases_in_the-20220517110341118.pdf4.92 MBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen