Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-9369
Authors: Diederich, Xenia
Title: Kleinwüchsige im spanischen Infantenporträt der Frühen Neuzeit
Online publication date: 14-Aug-2023
Year of first publication: 2023
Language: german
Abstract: Im Zentrum dieser Dissertation steht die Bildfigur des Kleinwüchsigen, die in drei Porträts dreier Generationen von spanischen Prinzen und Prinzessinnen eine zentrale Rolle einnimmt. Ausgehend von einer kulturanthropologischen und anschließend kunsthistorischen Analyse wird die These aufgestellt, dass Kleinwüchsige im Porträt des 16. und 17. Jahrhunderts zur kulturanthropologischen Selbstbestimmung des Dargestellten verwendet wurden. Sie situierten den Hauptdargestellten des Porträts in seiner sozialen und kulturellen Stellung in der Gesellschaft und darüber hinaus im gesamten christlichen Weltbild einer Schöpfung Gottes, die als hierarchisches und geordnetes System aufgefasst wurde. Die vermeintlichen Individuen wurden als Repräsentanten einer anthropologischen Kategorie des Menschen abgebildet, die Personengruppen mit moralischen und charakterlichen Unzulänglichkeiten sowie körperlichen Fehlbildungen jeglicher Art umfasste und in der Frühen Neuzeit unter dem Phänomen der Monstren und Naturwunder klassifiziert wurden. Es wird aufgezeigt, dass der Kleinwüchsige mit dem Narren viele Zuschreibungen teilte und sich als Monstrum nicht gänzlich von dieser Gruppe lösen konnte. Zugleich war er als Naturwunder jedoch immer noch mehr als ein bloßer Narr und durfte vorrangig erst als Naturwunder seine Position an der Seite der spanischen Infanten einnehmen.
This dissertation focuses on the pictorial figure of the dwarf, which plays a central role in three portraits of three generations of Spanish princes and princesses. Based on a cultural-anthropological and subsequently art-historical analysis, the thesis is put forward that dwarfs were used in 16th and 17th century portraiture for the cultural-anthropological self-determination of the sitter. They situated the main sitter of the portrait in his or her social and cultural position in society and, moreover, in the overall Christian worldview of God's creation, which was conceived as a hierarchical and ordered system. The supposed individuals were depicted as representatives of an anthropological category of the human being that included groups of people with moral and character deficiencies as well as physical deformities of all kinds, which in the early modern period were classified under the phenomenon of monsters and natural wonders. It will be shown that the petty monster shared many attributions with the fool and, as a monster, could not entirely separate himself from this group. At the same time, however, as a natural wonder he was still more than a mere fool, and it was primarily as a natural wonder that he was allowed to take his position alongside the Spanish Infantes.
DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Social sciences
700 Künste
700 The arts
750 Malerei
750 Painting and paintings
900 Geschichte
900 Geography and history
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 07 Geschichts- u. Kulturwissensch.
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-9369
URN: urn:nbn:de:hebis:77-openscience-441efdd0-1bbc-4604-81f0-5392480182e74
Version: Original work
Publication type: Dissertation
License: CC BY-ND
Information on rights of use: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Extent: 188 Seiten ; Illustrationen
Appears in collections:JGU-Publikationen

Files in This Item:
  File Description SizeFormat
Thumbnail
kleinwüchsige_im_spanischen_i-20230809111331442.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open