Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-8517
Authors: Arnold, Miriam
Advisor: Rigotti, Thomas
Title: Healthy Schools: Antecedents, Mechanisms, and Resilient Outcomes of Health-Oriented Leadership in the School Staff
Online publication date: 23-Jan-2023
Year of first publication: 2023
Language: english
Abstract: The study of the relationship between leadership and health has received much research attention in the past decade. In the course of this, specific concepts of healthy leadership have been developed. The focus of this thesis is on health-oriented leadership in the school context. Three research questions are answered. 1) Can health-oriented leadership by leaders in the school context promote resilience in staff? 2) What fundamental mechanisms mediate this link between health-oriented leadership and staff resilience? 3) What are predictors of health-oriented leadership at the school leaders’ level? These questions were addressed with the help of three empirical studies. It turned out that the direct connection between health-oriented leadership and the resilience of the employees could be supported in one of two studies. Both psychological capital and the psychosocial safety climate proved to be important mechanisms in this relationship. Finally, it was found that work-related resources and the work commitment of school leaders, in particular, contribute to their ability to show more health-oriented leadership towards their staff. This work thus advances the scientific understanding of the predictors and consequences of health-oriented leadership.
Die Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Führung und Gesundheit erlebte im vergangenen Jahrzehnt große Aufmerksamkeit durch die Forschung. In diesem Zuge wurden auch Konzepte von gesunder Führung entwickelt. Der Fokus dieser Arbeit liegt auf der gesundheitsorientierten Führung im Schulkontext. Drei Forschungsfragen werden beantwortet. 1) Kann gesundheitsorientierte Führung durch Führungskräfte im schulischen Kontext die Resilienz der Mitarbeitenden fördern? 2) Welche zentralen Mechanismen vermitteln diesen Zusammenhang zwischen gesundheitsorientierter Führung und Resilienz der Mitarbeitenden? 3) Was sind Prädiktoren von gesundheitsorientierter Führung auf Ebene der Schulleitung? Mit Hilfe von drei empirischen Studien wurden diese Fragestellungen bearbeitet. Es zeigte sich, dass der direkte Zusammenhang zwischen gesundheitsorientierter Führung und Resilienz der Mitarbeitenden in einer von zwei Studien gestützt werden konnte. Sowohl das psychologische Kapital, als auch das psychosoziale Sicherheitsklima erwiesen sich als wichtige Mechanismen dieses Zusammenhangs. Zuletzt zeigte sich, dass besonders die arbeitsbezogenen Ressourcen, sowie das Arbeitsengagement der Schulleitungen dazu beitragen, dass diese mehr gesundheitsorientierte Führung gegenüber ihrem Kollegium zeigen können. Diese Arbeit fördert damit das wissenschaftliche Verständnis für Prädiktoren und Folgen von gesundheitsorientierter Führung.
DDC: 150 Psychologie
150 Psychology
370 Erziehung
370 Education
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 02 Sozialwiss., Medien u. Sport
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-8517
URN: urn:nbn:de:hebis:77-openscience-172b0c49-9528-439e-8482-8117854ce4404
Version: Original work
Publication type: Dissertation
License: In Copyright
Information on rights of use: http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Extent: 235 Seiten
Appears in collections:JGU-Publikationen

Files in This Item:
  File Description SizeFormat
Thumbnail
healthy_schools__antecedents_-20221222174144551.pdfDissertation4.56 MBAdobe PDFView/Open