Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-8418
Authors: Dogruel, Leyla
Dickel, Sascha
Title: Die Kommunikativierung der Maschinen
Online publication date: 18-Jan-2023
Year of first publication: 2022
Language: german
Abstract: Mit Chatbots, Sprachassistent:innen und sozialen Robotern, die am Ideal der menschlichen Kommunikation orientiert sind und ihr in Gestaltung und Einsatzfeldern nacheifern, ist die Kommunikationswissenschaft gefordert, sich mit „kommunizierenden“ technischen Medien zu befassen. In unserem Beitrag folgen wir der These, dass die sozialtheoretischen Differenzen zwischen Mensch“ und „Maschine“ weniger relevant sind als die Bedingungen, die es wahrscheinlicher machen, dass eine Zuschreibung maschineller Kommunikationsfähigkeit erfolgt. Auf Basis der Mediatisierungsforschung zeigen wir, wie Kommunikation unter zeitgenössischen Bedingungen hervorgebracht, in Gang gesetzt und tinfrastrukturiert wird. Im Anschluss daran entwerfen wir ein Modell, das verschiedene Grade der Kommunikativierung erfasst, die von drei Triebkräften vorangetrieben werden: (1) der Abnahme menschlicher Kontrolle über den Kommunikationsprozess, (2) dem Anstieg der Simulation menschlicher Bedeutungsvermittlung sowie (3) der diskursiven Zuschreibung von Kommunikation an die Maschine.
With chatbots, voice assistants, and social robots oriented towards the ideal of human communication and emulating it in design and fields of application, communication studies is challenged to deal with these “communicating” technical media. In our contribution we argue that for communication science the social theoretical differences between “human” and “machines” are less relevant than the conditions that make it more likely that an attribution of communicative competences to the machine occurs. Drawing on research on mediatization, we show how communication is produced, initiated, and stabilized under contemporary conditions. We then design a model that captures different degrees of attributions of communication to the machine (“Kommunikativierung”) driven by three driving forces: (1) the decline of human control over the communication process, (2) the rise of simulation of human mediation of meaning, and (3) the discursive attribution of communication to the machine.
DDC: 300 Sozialwissenschaften
300 Social sciences
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 02 Sozialwiss., Medien u. Sport
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-8418
Version: Published version
Publication type: Zeitschriftenaufsatz
License: CC BY
Information on rights of use: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Journal: Publizistik
67
Pages or article number: 475
486
Publisher: Springer
Publisher place: Berlin u.a.
Issue date: 2022
ISSN: 1862-2569
Publisher DOI: 10.1007/s11616-022-00755-7
Appears in collections:DFG-491381577-H

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