Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-8366
Authors: Staubach, Petra
Veelen, Katrin
Zimmer, Sebastian
Sohn, Anna
Lang, Berenice M.
Peveling-Oberhag, Adriane
Grabbe, Stephan
Kaluza-Schilling, Wiebke
Schwarting, Andreas
Wegner, Joanna
Title: Multidisziplinarität als Schlüssel zum Erfolg : Zusammenarbeit zwischen Dermatologie und Rheumatologie zur Optimierung der Patientenversorgung
Online publication date: 5-Jan-2023
Year of first publication: 2022
Language: german
Abstract: Hintergrund Patienten mit systemischen Autoimmun- und/oder autoinflammatorischen Erkrankungen (AI/AInf) bedürfen in der Regel einer multidisziplinären Zusammenarbeit durch verschiedene Fachrichtungen. Ziel der Arbeit (Fragestellung) Wir evaluierten, ob die Etablierung eines multidisziplinären Boards (sog. Rheumaboard [RB]) zur Optimierung der Versorgung von Patienten mit Psoriasisarthritis (PsA) oder anderen AI/AInf führt. Material und Methoden Es wurden n = 272 Patienten mit AI/AInf eingeschlossen, die in 3 Gruppen eingeteilt wurden; Gruppe 1: 41 Patienten mit oder mit Verdacht auf (V. a.) PsA, von der Dermatologie in der Rheumatologie konsiliarisch avisiert; Gruppe 2: 166 Patienten mit oder mit V. a. PsA, vorstellig in der Dermatologie und im RB; Gruppe 3: 65 Patienten mit anderen AI/AInf, vorstellig in der Dermatologie und im RB. Evaluiert wurde die durchschnittliche Zeit von der initialen Vorstellung bis zur Therapieeinleitung nach erfolgter Beurteilung und Diagnostik durch beide Fachrichtungen. Darüber hinaus wurden die Diagnosesicherung/-bestätigung und die Therapieweiterführung/-optimierung bei allen 3 Gruppen analysiert. Ergebnisse Die durchschnittliche Zeitspanne von der initialen Vorstellung bis zur Therapieeinleitung betrug in Gruppe 1 85 ± 42,24 (5 bis 173) Tage, in Gruppe 2 15 ± 13,09 (0 bis 78) Tage und in Gruppe 3 20 ± 16,71 (1 bis 75) Tage. In Gruppe 2 und 3 konnte die Diagnose schneller gesichert oder bestätigt sowie die Wartezeit auf Diagnostik und Therapie deutlich reduziert werden. Diskussion Durch die Etablierung eines RB zeigt sich eine signifikante Verkürzung der Zeitspanne zwischen Erstvorstellung und Therapieeinleitung und damit eine deutliche Verbesserung des Versorgungsmanagements bei Patienten mit AI/AInf inklusive Diagnosesicherung und Therapieoptimierung.
Background Treatment of patients with systemic autoimmune and/or autoinflammatory diseases (AI/AInf) often requires multidisciplinary collaboration of various medical specialties. Objectives We evaluated whether the establishment of a multidisciplinary board, which we termed rheuma board (RB), can contribute to optimization of care for patients with psoriatic arthritis (PsA) or other AI/AInf. Materials and methods A total of 272 patients were included in the study. Patients were divided into three groups—group 1: 41 patients with or with suspected PsA, initially assessed in the dermatology department and afterwards presented for consultation in the rheumatology department; group 2: 166 patients with or with suspected PsA presenting in the dermatology department and afterwards discussed by RB; group 3: 65 patients with other AI/AInf presenting in the dermatology department and afterwards discussed by RB. We evaluated the average duration from initial presentation to therapy initiation after completing evaluation and diagnostics by both specialties. In addition, diagnosis confirmation/verification and therapy continuation/optimization were analyzed for all three groups. Results The average duration from initial presentation until therapy initiation was 85 ± 42.24 (5–173) days in group 1, 15 ± 13.09 (0–78) days in group 2, and 20 ± 16.71 (1–75) days in group 3. In addition, in groups 2 and 3 confirmation of diagnosis was faster and waiting time for diagnosis and therapy initiation was significantly reduced. Conclusions Establishment of a RB results in a significant reduction in the time duration between first presentation and initiation of therapy, and an improvement of care for patients with AI/AInf including confirmation of diagnosis and therapy optimization.
DDC: 610 Medizin
610 Medical sciences
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 04 Medizin
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-8366
Version: Published version
Publication type: Zeitschriftenaufsatz
License: CC BY
Information on rights of use: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Journal: Die Dermatologie
73
Pages or article number: 866
871
Publisher: Springer Medizin Verlag GmbH
Publisher place: Berlin
Issue date: 2022
ISSN: 2731-7013
Publisher DOI: 10.1007/s00105-022-05051-z
Appears in collections:DFG-491381577-H

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