Please use this identifier to cite or link to this item:
http://doi.org/10.25358/openscience-8255
Authors: | Hasselhorn, Johannes Krupp, Valerie Lin, Hsin-Rui Beisiegel, Jacqueline Kopiez, Reinhard |
Title: | Musikalisch-kulturelle Teilhabe als Prädiktor für allgemeine Lebenszufriedenheit : sind Persönlichkeitsausprägungen bedeutsam? |
Online publication date: | 13-Dec-2022 |
Year of first publication: | 2022 |
Language: | german |
Abstract: | Teilhabe an Musikkultur stellt eine zentrale Zieldimension musikpädagogischen Lehrens und Lernens dar. Gleichzeitig werden der musikalisch-kulturellen Teilhabe positive Wirkungen auf die allgemeine Lebenszufriedenheit von Kindern und Jugendlichen zugesprochen. Ausgehend vom Capability Approach wird empirisch geprüft, inwiefern sich die Teilhabe an Musikkultur in formalen und informellen Kontexten auf die domänenspezifische Lebenszufriedenheit in Musik sowie auf die allgemeine subjektive Lebenszufriedenheit auswirken. Zusätzlich werden die Persönlichkeitsmerkmale (Big Five) als Prädiktoren mit einbezogen, da diese als relevant für die Einschätzung der individuellen Lebenszufriedenheit gelten. Es kann gezeigt werden, dass Teilhabe an Musikkultur in formalen (nicht aber informellen) Kontexten die allgemeine subjektive Lebenszufriedenheit nur indirekt über die domänenspezifische Lebenszufriedenheit in Musik positiv beeinflusst. Die Big Five-Persönlichkeitsfaktoren leisten einen zusätzlichen signifikanten Beitrag zur Aufklärung der Varianz allgemeinen und domänenspezifischen Lebenszufriedenheit. Participation in musical culture is a central aim of music teaching and learning. At the same time, musical-cultural participation is said to have positive effects on the general life satisfaction of children and adolescents. Based on the capability approach, we empirically examine the extent to which participation in music culture in formal and informal contexts affects domain-specific life satisfaction in music as well as general subjective life satisfaction. In addition, personality traits (Big Five) are included as predictors, as they are considered relevant for the assessment of individual life satisfaction. It can be shown that participation in music culture in formal (but not informal) contexts positively influences general subjective life satisfaction only indirectly via domain-specific life satisfaction in music. The Big Five personality factors make an additional significant contribution to explaining the variance of general and domain-specific life satisfaction. |
DDC: | 780 Musik 780 Music |
Institution: | Johannes Gutenberg-Universität Mainz |
Department: | Hochschule für Musik |
Place: | Mainz |
ROR: | https://ror.org/023b0x485 |
DOI: | http://doi.org/10.25358/openscience-8255 |
Version: | Published version |
Publication type: | Zeitschriftenaufsatz |
License: | CC BY |
Information on rights of use: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
Journal: | Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 25 |
Pages or article number: | 603 628 |
Publisher: | Springer |
Publisher place: | Berlin u.a. |
Issue date: | 2022 |
ISSN: | 1862-5215 |
Publisher DOI: | 10.1007/s11618-022-01104-0 |
Appears in collections: | DFG-491381577-H |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | ||
---|---|---|---|---|---|
musikalischkulturelle_teilhab-20221110142107992.pdf | 809.75 kB | Adobe PDF | View/Open |