Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-4247
Authors: Sung, Kyoung-Suk
Title: Fremder Bruder: die Teilungssituation zwischen Süd- und Nordkorea im Spiegel des koreanischen Films seit dem Korea-Krieg
Online publication date: 28-May-2014
Year of first publication: 2014
Language: german
Abstract: Als charakteristische Besonderheit in der koreanischen Geschichte besitzt der Korea-Krieg eine wichtige Position, so dass er bisher die gesamte Landesstruktur und -geschichte stark beeinflusst hat. Das gilt auch für die koreanische Filmgeschichte und nach dem Korea-Krieg im Jahr 1950 wurde in den Filmen das Thema â Landesteilungâ häufig aufgegriffen und bis heute oft behandelt.rnIn dieser Untersuchung werden solche Filme als Konflikt-Filme bezeichnet, die die Spaltung des Landes und die Beziehungen zu Nordkorea thematisieren, und insgesamt 60 Beispielfilme aus verschiedenen Filmgenres seit dem Ende des Korea-Kriegs bis zur Gegenwart analysiert und unter dem Aspekt beleuchtet, wie diese politischen und gesellschaftlichen Themen über das Verhältnis zwischen Süd- und Nordkorea repräsentiert werden. Mit Hilfe von Beispielfilmen wird versucht, herauszufinden, wie stark und unterschiedlich der Bruderkrieg und die davon abgeleitete Teilung des Landes in südkoreanischen Filmen im Wandel der Geschichte widergespiegelt werden. rnDiese Arbeit setzt sich zuerst mit Kracauers Spiegeltheorie, einer filmsoziologischen Theorie, und der Genretheorie als wichtigen theoretischen Überlegungen auseinander, um zu verdeutlichen, in welchem Bezug Konfliktfilme über die südkoreanische Gesellschaft angesehen werden und welche Rolle sie als Spiegel der Gesellschaft spielen, um gesellschaftliche Stimmungen, Bewusstseinsformen und Wünsche zu verdeutlichen. Dabei werden die kulturellen und gesellschaftlichen sowie filmwirtschaftlichen Aspekte berücksichtigt. rnDie vorliegende Arbeit bietet einen umfangreichen Überblick über den Konfliktfilm im südkoreanischen Kino seit dem Korea-Krieg. Die koreanischen Konflikt-Filme als regional-spezifische Filmkategorie stehen im engen Zusammenhang mit dieser politischen Situation und die Darstellung sowie Thematisierung Nordkoreas werden jeweils durch die verschiedenen Generationen der Filmemacher unterschiedlich präsentiert. Im südkoreanischen Diskurs bilden sie ein eigenes Genre, das alle klassischen und gemischten Filmgenres integriert; im Wandel der Geschichte haben sie sich dabei stetig weiterentwickelt, in engem Zusammenhang mit der Politik der verschiedenen Präsidenten Südkoreas gegenüber Nordkorea. rn
After Korea war in 1950 the theme "division" was often treated in several social areas and is still mentioned frequently. Such type of films is somewhat a universal piece of art. It becomes apparent which role conflict films play in the South Korean film history. In this analysis conflict films are defined as movies that make the political issues regarding national breakdown and the relationship to North Korea the key topic of nationwide interest. Because of these topics the Korean conflict films have a close relationship with this political situation and as a result, in the Korean film history this helped to develop an independent und local-special film genre. In this type of movies the portrayal and theme of North Korea are presented in different ways by various generations of film makers, and this genre have shown continuously the importance of this issue in the society and the strong influence on the diverse areas of the state. With other words analyzing division films is thoroughly helpful to understand the nation and its film history facets. rnThis article discloses an evolution of conflict film genre in different periods via 60 Korean films considering the Krakauer- theory which states that film is the window of society. According to abovementioned theory films are comprehended as the social product and they can express the wish and emotion of public. Socio-political background of analyzed periods especially played key role in the change of particular film genres, alteration of filmmakers, their attitude towards different issues, causing modification of new mentality, their influence and their critical interpretation. rnrnIn an entire 8 parts of this paper, structured out of the various eras of the presidents since 1950, is firstly introduced associated socio-political atmosphere between South-and North Korea for the better understanding of these periods. As a next step example films are analyzed from the viewpoint how the current social problems, which were caused by Korea war, represent the cruel reality. This paper contains various developments of conflict films and their character in the several period of modern Korean history with plentiful film samples. This genre addresses following concerns stemming from the primitive theme, Korea war and painful division, to the rising topic of the life conditions in North Korea and that of the North Korean refugees in South Korea; from War film as the traditional film genre for conflict films, to documentary film as the new popular film genre; from hostile description as villain to friendly attitude to North Korea and his people. Lastly this paper takes notice of repeated film motifs and cultural meaning of music text in Korean conflict films.rn
DDC: 791 Öffentliche Darbietungen
791 Public performances
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 02 Sozialwiss., Medien u. Sport
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-4247
URN: urn:nbn:de:hebis:77-37453
Version: Original work
Publication type: Dissertation
License: In Copyright
Information on rights of use: https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Extent: 394 S.
Appears in collections:JGU-Publikationen

Files in This Item:
  File Description SizeFormat
Thumbnail
3745.pdf10.89 MBAdobe PDFView/Open