Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-1771
Authors: Zimmermann, Frank
Title: Einstellung von Lehrkräften zum Qualitätsmanagement an Schulen und deren Prädiktoren : eine empirische Untersuchung an berufsbildenden Schulen in Rheinland-Pfalz
Online publication date: 18-Nov-2013
Language: german
Abstract: Diese Studie untersucht die Einstellung von Lehrkräften zum Qualitätsmanagement an berufsbildenden Schulen sowie Prädiktoren dieser Einstellung. Bei der Einstellung zum Qualitätsmanagement finden sich eine kleine Gruppe von Lehrkräften mit sehr positiver Einstel-lung und eine etwas größere Gruppe von Lehrkräften mit sehr negativer Einstellung. Der größte Teil der Lehrkräfte zeigt eine indifferente Einstellung; der Mittelwert und der Median liegen knapp im positiven Bereich. Als größter Einfluss nehmender Faktor kann die Reform-bereitschaft der Lehrer identifiziert werden. Starke Effekte zeigen sich auch für den Informationsstand der Lehrkräfte zum Qualitätsmanagement, das Selbstverständnis der Lehrkraft (paidotrop/logotrop), das empfundene Führungshandeln der Schulleitung sowie die empfundene Autonomie der Lehrkraft.
This study investigates attitudes of teachers for quality management in vocational schools as well as predictors of this attitude. A small group of teachers has a very positive attitude and a slightly larger group of teachers has a very negative attitude. The majority of teachers show an indifferent attitude, the mean and the median are less than positive. As the largest factor influencing the willingness to reform of the participating teachers can be identified. Strong effects are found for the level of information of teachers for quality management, the self-conception of the teachers (paidotrop/logotrop), the perceived leadership behavior of school leadership and the perceived autonomy of the teacher.
DDC: 370 Erziehung
370 Education
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 03 Rechts- und Wirtschaftswissenschaften
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-1771
URN: urn:nbn:de:hebis:77-35601
Version: Original work
Publication type: Dissertation
License: In Copyright
Information on rights of use: https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Extent: 243 Bl.
Appears in collections:JGU-Publikationen

Files in This Item:
  File Description SizeFormat
Thumbnail
3560.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open