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dc.contributor.authorKunzelmann, Arian-
dc.contributor.authorRigotti, Thomas-
dc.date.accessioned2023-04-19T07:51:40Z-
dc.date.available2023-04-19T07:51:40Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://openscience.ub.uni-mainz.de/handle/20.500.12030/8876-
dc.description.abstractThis study investigates the relationship of challenge demands (i.e., time pressure, job complexity) on employee resilience. We provide insights into potential pathways (i.e., learning, cognitive irritation) for how challenge stressors influence employee resilience. We employed a two-wave, time-lagged design to examine the influences of challenge stressors and explanatory pathways on employee resilience 2 months later. The data from 359 participants (52.1% male) were analyzed using a Bayesian time-lagged path model. Results indicate that time pressure and job complexity are negatively related to employee resilience via cognitive irritation. In contrast, we found apositive, indirect effect of job complexity and resilience via learning. This paper contributes to existing employee resilience and stress research by highlighting the roles of learning and cognitive irritation to explain the relationships of challenge stressors on employee resilience. Moreover, the results provide us with a deeper understanding of which factors foster or drain employee resilience.en_GB
dc.description.abstractDie vorliegende Studie untersucht die Beziehung von Challenge Stressoren (Zeitdruck, Arbeitskomplexität) und der Resilienz von Erwerbstätigen. Diese Studie gibt Einblicke zu möglichen Mediatoren (Lernerfahrungen, kognitive Irritation), wie Challenge Stressoren die Resilienz beeinflussen. In einem time-lagged-Design wurden die Einflüsse von Challenge-Stressoren und den erklärenden Mediatoren auf die Resilienz zwei Monate später untersucht. Daten von 359 Personen (52.1% männlich) wurden für die Analysen in einem Bayesian time-lagged-Pfadmodell verwendet. Die Ergebnisse zeigten, dass Zeitdruck und Arbeitskomplexität einen indirekten negativen Zusammenhang mit Resilienz vermittelt über kognitive Irritationen aufwiesen. Demgegenüber wies Arbeitskomplexität auch einen indirektpositiven Zusammenhang mit Resilienz vermittelt über Lernerfahrungen auf. Die Studienergebnisse tragen zu Erkenntnissen der Resilienz-und Stressforschung bei und heben die Bedeutung von vermittelnden Mediatoren besonders hervor. Darüber hinaus tragen die Studienbefunde zu einem besseren Verständnis der Faktoren bei, welche die Resilienz fördern oder verringern.de_DE
dc.language.isoengde
dc.rightsCC BY*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subject.ddc150 Psychologiede_DE
dc.subject.ddc150 Psychologyen_GB
dc.titleChallenge Demands and Resilience : strain and learning as different pathwaysen_GB
dc.titleChallenge Stressoren und Resilienz: Beanspruchung und Lernen als unterschiedliche Erklärungspfadede_DE
dc.typeZeitschriftenaufsatzde
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.25358/openscience-8860-
jgu.type.contenttypeScientific articlede
jgu.type.dinitypearticleen_GB
jgu.type.versionPublished versionde
jgu.type.resourceTextde
jgu.organisation.departmentFB 02 Sozialwiss., Medien u. Sportde
jgu.organisation.number7910-
jgu.organisation.nameJohannes Gutenberg-Universität Mainz-
jgu.rights.accessrightsopenAccess-
jgu.journal.titleZeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&Ode
jgu.journal.volume66de
jgu.journal.issue2de
jgu.pages.start59de
jgu.pages.end71de
jgu.publisher.year2022-
jgu.publisher.nameHogrefe AGde
jgu.publisher.placeGöttingen ; Stuttgartde
jgu.publisher.issn2190-6270de
jgu.organisation.placeMainz-
jgu.subject.ddccode150de
jgu.publisher.doi10.1026/0932-4089/a000363de
jgu.organisation.rorhttps://ror.org/023b0x485-
jgu.subject.dfgLebenswissenschaftende
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