Please use this identifier to cite or link to this item: http://doi.org/10.25358/openscience-5527
Authors: Kaufmann, Marcel
Title: Designing Management Compensation Systems - An Analysis Based on Preference Similarity and Behavioral Economics
Online publication date: 10-Mar-2021
Year of first publication: 2021
Language: english
Abstract: The design of management compensation systems is an ever-present topic in corporate governance, with particular attention being accorded to designing compensation in such a way that managers and executives will act in the interests of the shareholders. The topic is not only subject to broad debate within the scientific community, indeed, it has also found itself under significant scrutiny in practice. Following company scan-dals such as that at Enron or, in general, the financial crisis of the previous decade, it is unsurprising that many have begun to harbor suspicions about the quality of current compensation systems and their viability. Together with a multitude of ambiguous em-pirical results, these scandals raise the question as to whether compensation systems should be designed based on agency-theoretical concepts only or whether they should be extended using additional perspectives such as elements stemming from behavioral economics. The aim of this thesis was to provide recommendations for the design of management compensation systems by incorporating elements from behavioral economics to the discussion. First, recommendations based on the concept of preference similarity were made, and these were subsequently supplemented by recommendations derived from several concepts within the field of behavioral economics. Based on the analysis of these concepts from behavioral economics it became evident that this field of research is not only capable of corroborating certain recommendations made by classical agency-theoretical concepts but that it can add multiple ones, too. In particular, it appears that a greater focus on human behavior and the differences be-tween humans in different cultures are important elements that should help in design-ing compensation systems that are better suited than those currently in place.
Das Design von Managementvergütungssystemen ist im Bereich der Corporate Governance allgegenwärtig. Aufmerksamkeit wird dabei insbesondere darauf gelegt, Vergütungssysteme so zu gestalten, dass Manager im Interesse der Aktionäre agieren. Das Thema wird nicht nur in der wissenschaftlichen Gemeinschaft diskutiert, sondern unterliegt auch einer besonderen Beobachtung in der Praxis. Aufgrund von Firmenskandalen wie dem von Enron oder der Finanzkrise von 2008 wurde vermehrt die Qualität und Brauchbarkeit der aktuellen Vergütungssysteme in Frage gestellt. Dies, zusammen mit uneindeutigen empirischen Resultaten, führt zu der Frage ob Vergütungssystem basierend auf agency-theoretischen Konzepten entwickelt werden oder ob sie durch zusätzliche Perspektiven wie Elemente aus der Behavioral Economics erweitert werden sollten. Das Ziel dieser Arbeit war es, Empfehlungen für das Design von Managementvergütungssystemen zu unterbreiten, indem Elemente aus der Behavioral Economics inkludiert wurden. Zunächst wurden Empfehlungen basierend auf dem Konzept der Anreizkompatibilität (Preference Similarity) dargestellt, die folglich durch Empfehlungen aus mehreren Konzepten der Behavioral Economics ergänzt wurden. Basierend auf dieser Analyse wurde klar, dass das Feld der Behavioral Economics nicht nur bestimmte Empfehlungen aus klassischen agency-theoretischen Konzepten bestätigen, sondern ebenfalls zahlreiche weitere beitragen konnte. Insbesondere erscheint ein stärkerer Fokus auf menschliches Verhalten sowie die kulturellen Unterschiede ein besonderes wichtiges Element zu sein, um Vergütungssysteme entwickeln zu können, die eine Verbesserung gegenüber den momentanen darstellen.
DDC: 330 Wirtschaft
330 Economics
650 Management
650 Management and auxiliary services
Institution: Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Department: FB 03 Rechts- und Wirtschaftswissenschaften
Place: Mainz
ROR: https://ror.org/023b0x485
DOI: http://doi.org/10.25358/openscience-5527
URN: urn:nbn:de:hebis:77-openscience-1af8131e-95ca-45c2-bae6-2d65c29a059b9
Version: Original work
Publication type: Dissertation
License: CC BY-ND
Information on rights of use: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Extent: X, 230 Seiten
Appears in collections:JGU-Publikationen

Files in This Item:
  File Description SizeFormat
Thumbnail
kaufmann_marcel-designing_mana-20210310073743862.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open